Duurzame elektrische pont uniek in Nederland
Deze bijzondere pont met de naam Ferry is duurzaam, wordt elektrisch aangedreven en vaart op energie uit de eigen zonnepanelen. Daarnaast bevordert Ferry de veiligheid op het water door de bediener te ondersteunen met zelfvarende technologie.
Tijdens de proefperiode van de pont worden allerlei zaken getest en onderzocht. Dit onderzoek wordt gefinancierd door de provincie Zuid-Holland. Ferry is ontwikkeld door The Future Mobility Network, Next Generation Shipyards en Buffalo Automation. The Future Mobility Network werkt samen met de smartlabs van de TU Delft.
Anne Koning, gedeputeerde Zuid-Holland (Recreatie en Sport): "Vanwege de maatregelen om het coronavirus in te dammen, gaan we er steeds vaker op uit in eigen land. Hierdoor is de recreatiedrukte in onze groengebieden flink toegenomen. Met een financiële toekenning vanuit de provincie Zuid-Holland realiseren we een extra verbinding naar het eiland Koudenhoorn. Zo hopen we op een betere spreiding van bezoekers en zorgen we ervoor dat ook deze zomer recreanten veilig kunnen genieten van dit mooie gebied.”
Route Kagerzoom-Koudenhoorn
Ferry maakt gebruik van tijdelijke steigers om aan- en af te meren. De gemeente heeft de vergunning verleend voor het gebruik van de tijdelijke steigers. De pont zal vanaf 23 juli daadwerkelijk varen en zal dan tot 1 oktober blijven varen. Bezoekers varen tijdens de proefperiode gratis over. Door het pontje is Koudenhoorn van twee kanten bereikbaar, waardoor de drukte op de toegangsbrug vermindert.
Heleen Hooij, Wethouder gemeente Teylingen (duurzaamheid):
“Het is bijzonder dat de gemeente Teylingen de primeur heeft: een zelfvarend pontje! Mooi dat we deze innovatieve pont, bedacht en ontworpen door een van onze inwoners, kunnen testen deze zomer. En echt fantastisch dat studenten uit Delft op de Groote Sloot een proeftuin vinden voor hun project. Ik ben enorm trots dat het pontje voetgangers/fietsers gaat overzetten, als pilotproject. Als blijkt dat het pontje een succes is kan het bijdragen aan een duurzame ontsluiting tussen de recreatiegebieden Kagerzoom en Koudenhoorn.”
Automatisch varende veerponten kunnen in de toekomst waterrijke gebieden eenvoudiger ontsluiten. Er is immers geen schipper meer nodig, de pont kan op afroep naar je toe komen varen en verschillende routes aanbieden.