Leerlingen uit verschillende landen aan de slag met real life circulaire uitdagingen
Vorige week werden de 4 VWO leerlingen van het Rijnlands Lyceum in Sassenheim vergezeld door een internationaal gezelschap van leerlingen tijdens het uitwisselingsproject. De leerlingen gingen samen met hun klasgenoten uit Denemarken, Zweden, Litouwen en Finland aan de slag met real life vragen. Op verschillende locaties werkten ze aan diverse projecten in de regio, zo ook voor het Circulair Ambachtscentrum Bollenstreek.
Werkbezoek aan de JoJo
De week begon maandag met een bezoek aan de Ontmoetingswerkplaats De JoJo. In twee groepen van ieder 10 leerlingen werd een rondleiding gegeven en kreeg iedere groep een eigen circulaire casus voorgelegd. De ene groep ging aan de slag met de vraag ‘Hoe maken we tweedehands populair onder jongeren?’. En de andere opdracht ging over het hergebruik van blauwe vaten uit de auto industrie.
Enthousiast aan de slag
Terug op school is gedurende de week gewerkt aan deze opdrachten, met op donderdag een presentatie van de uitkomsten. De leerlingen waren enthousiast aan de slag gegaan en kwamen tijdens hun pitch met goed doordachten oplossingen. Ze hadden dan ook goed onderzoek gedaan naar de onderwerpen en keken daarbij ook naar het grotere plaatje; waarom is het gebruik van tweedehands textiel bijvoorbeeld zo belangrijk of wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor het hergebruik van verpakkingen als vaten. En hoe is het geregeld in de landen waar zij vandaan komen.
Tweedehands populair maken onder jongeren
De opdracht om meer jongeren aan het tweedehands shoppen te krijgen, richten zich op kleding. Met een inleiding in het onderwerp en een presentatie over hun aanbevelingen, kwamen ze met een aantal slimme aanbevelingen voor de weggeefwinkel in de JoJo en andere tweedehands winkels.
Bijvoorbeeld, meer exposure dat zich richt op awareness, exclusieve vintage mode, maar ook over dat het gewoon geld bespaard. Ook qua inrichting zouden speciale rekken met kleding voor jongeren en het leuker ordenen van items in de winkel een uitkomst bieden. Speciale events voor jongeren en Instagram zouden de JoJo ook voor hen meer bekendheid geven.
Hergebruik vaten uit de auto industrie
Ook met deze opdracht, hadden de leerlingen goed hun best gedaan. Zo werd gekeken naar de levensduur van het materiaal en de invloed van UV licht. Naar oplossingen in andere landen, zoals in Finland waar al een statiegeldsysteem bestaat voor deze tonnen. En kwamen ze met een aantal voorbeelden van wat je ervan zou kunnen maken, zoals wateropslag en drinkbakken voor vee, groentebakken, een plantenbak met filtersysteem en een compost ton. Ook over het ontwerpproces en de uitwerking was al nagedacht.
Veelbelovend…
Het CACB is onder de indruk van de manier waarop de studenten de twee opdrachten wisten te doorgronden. Uit hun onderzoek en presentaties bleek ook dat ze zich echt verdiept hadden en ook het grotere plaatje van de circulaire economie begrijpen.
“We willen alle leerlingen heel erg bedanken voor hun inzet en de oplossingen die ze voor ons bedacht hebben, we kunnen hier ook zeker in de praktijk iets mee”, laat Lisa de Blok weten. “Goed om te zien hoe dit onderwerp leeft onder jongeren en petje af voor de manier waarop ze hiermee aan de slag zijn gegaan!”
Samenwerking met onze partner OADB
Voor het Circulair Ambachtscentrum Bollenstreek is de samenwerking met het onderwijs een van de speerpunten. Deze projecten komen tot stand dankzij onze partner, Onderwijs en Arbeidsmarkt Duin- en Bollenstreek (OADB). Zij zetten zich in voor een goede aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt, die altijd in beweging is. Zo zal de ontwikkeling naar een circulaire economie ook nieuwe banen en ambachten met zich mee gaan brengen. Neem eens een kijkje op de website van het OADB om te zien welke projecten zij nog meer ontwikkelen.